donderdag 23 februari 2012

4. COLUMN EIGENWIJS, ADELAARSNEST VAN ADOLF HITLER, VRIENDSCHAP, PRIVÉ : het E-woord

ONDERWERP: PRIVÉ - EIGENWIJS

 

Kleurenblind

Veel mensen vinden mij eigenwijs. Ik niet. Tenminste als we het over de betekenis eens zijn. Volgens mij vindt men in de spreektaal iemand vooral eigenwijs als hij iets beweert dat niet klopt en toch bij zijn standpunt blijft.
Ik had ooit een vriend die kleurenblind was. Die ging met mij in discussie of iets zwart was of grijs. Dát vind ik dus eigenwijs. Dat is net zoiets als dat je als man met een moeder van drie kinderen gaat discussiëren over het soort van pijn dat je voelt tijdens een bevalling. Je mening slaat nergens op, maar je toont wel karakter. Want je kunt veel van die vriend zeggen, maar karakter kon hem niet ontzegd worden. 
 

Precieze definitie

Toen het E-woord onlangs opnieuw tegen me werd gebruikt, dacht ik: misschien moet ik de precieze definitie eens opzoeken. Straks luidt de officiële definitie heel anders dan ik denk. Zul je zien. Zit ik jarenlang overal te ontkennen dat ik iets ben, terwijl ik ongelijk heb. Uit onwetendheid. Kan ik iedereen weer vertellen dat ze toch gelijk hadden en ik niet. Want zo ben ik dan ook wel weer. Wat me overigens meteen terugbrengt op mijn punt waarom ik mezelf niet eigenwijs vind. Eigenwijze mensen kunnen niet (goed) hun ongelijk toegeven. Ik ben anders.
 

Kampentocht

Zo had ik ooit een discussie met een (andere) vriend. Hij was met vakantie op kampentocht geweest. Klinkt leuk. Het is maar hoe je het bekijkt. Hij had een rondje langs de bekendste concentratiekampen gemaakt. Sommige vrienden gaan op vakantie naar Ibiza. Niet de mijne. Die gaan op kampentocht.
Mijn vriend had ook het Adelaarsnest van Hitler bezocht bij de Obersalzberg. Nou had ik toevallig net de documentaire “Het Adelaarsnest. Hitlers verborgen machtscentrum.” gezien over Hitlers wereldberoemde residentie op de Obersalzberg: de Berghof. Hierdoor wist ik dat de Amerikanen de boel daar plat hadden gebombardeerd. Bovendien hadden ze later ook nog de overgebleven ruïnes opgeblazen om te voorkomen dat er een nazi-bedevaartsoord zou ontstaan.
Dus ik vroeg hem of het wel klopte dat hij het echte Adelaarsnest had bezocht. Hij lachen, want daar was weer die eigenwijze Tonko die het allemaal beter wist. Die hem ging vertellen wat hij wel en niet had gezien op vakantie. 
Uit nieuwsgierigheid heb ik opgezocht hoe het zat. Dat opblaasverhaal klopt. Maar het Adelaarsnest was een theehuisje dat lag op de top van de Kehlstein, een aan de Obersalzberg aangrenzende berg. Hitlers trouwe secretaris Martin Bormann liet het voor zijn baas bouwen. Als cadeau voor de vijftigste verjaardag van de führer en ongetwijfeld ook als investering voor zijn eigen carrière. Hij had het niet hoeven doen. Hitler is er nauwelijks geweest. Onze dappere führer leed aan hoogtevrees en claustrofobie (de plek was alleen per lift te bereiken). De Amerikanen wilden het Adelaarsnest ook vernietigen, maar de Beierse regering voorkwam dit. Wel onder voorwaarde dat alles wat aan het naziregime zou herinneren, werd uitgewist.
 

Verward met koppigheid

Ik heb het mijn vriend allemaal uitgelegd. Dat hij gelijk had en ik niet. Maar dat maakte niet uit. Voor hem ben en blijf ik de meest eigenwijze persoon die hij kent. 
Inmiddels heb ik het woord opgezocht. Eigenwijs: 1. niet luisterend naar goede raad 2. eigenaardig-grappig.
De eerste omschrijving sluit wel aan op mijn associaties met eigenwijs. Al denk ik nog steeds dat men het woord in de praktijk minder gebruikt tegen mensen die niet naar hun goede raad willen luisteren. En meer tegen mensen waarvan men vindt dat ze vast blijven houden aan een bewering die volgens hun overduidelijk niet klopt. In dat opzicht wordt eigenwijs eigenlijk enorm verward met een term die veel beter bij deze associatie past: "koppigheid".
De tweede betekenis van eigenwijs kende ik echter nog niet. Nu begrijp ik het. Al die mensen die mij ooit eigenwijs noemden, bedoelden te zeggen dat ze me (eigenaardig) grappig vonden. Dat verklaart alles. Mijn excuses. Ik had ongelijk: ik ben eigenwijs!
 
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten