zaterdag 25 februari 2012

5. COLUMN VRIENDSCHAP, VRIENDSCHAPPEN TUSSEN MANNEN EN VROUWEN, GESCHEIDEN VADER, PRIVÉ: Liedjesschrijver

ONDERWERP: PRIVÉ - VRIENDSCHAP M/V

 

Het Goede Doel

“Vriendschap is een illusie” zong Het Goede Doel ooit. Niet beseffende, of misschien juist wel, dat dat in elk geval voor hun gold. Later kregen de oprichters ruzie en viel de band uit elkaar. Ik geloofde vroeger sterk in vriendschappen voor het leven. Inmiddels weet ik beter. Vriendschappen hebben overeenkomsten met relaties: ook zij komen en gaan.
 

Figuranten

Als gescheiden vader betrap ik mezelf er steeds vaker op dat ik mijn kinderen vooral het belang van familie meegeef. Met tegeltjeswijsheid als: “Relaties en vriendschappen komen en gaan, maar je familie blijft altijd bestaan.” Ik een familiemens? Mijn familie zal er een beetje om moeten lachen. Of beter gezegd die paar familieleden, want er zijn weinig families zo klein als de mijne. Een familiereünie bij ons heeft alleen zin als we figuranten inhuren om er nog wat van te maken. Mijn kinderen denken waarschijnlijk ook: familie, welke familie?
 

Hortend en stotend

Vriendschappen tussen mannen en vrouwen zullen het meest een illusie zijn.
Ik had ooit via de tennisclub een goede vriendin als “maatje”. We waren allebei introvert en verlegen en dat schiep een band. Totdat gebeurde waarop je kunt wachten: ik begon meer voor haar te voelen. Jarenlang hield ik het voor me, omdat ik vermoedde dat het niet wederzijds was en ik bovendien de vriendschap niet wilde verliezen. Totdat ik het echt niet meer voor me kon houden. Dus vertelde ik het haar. Tenminste dat denk ik.
Tot op de dag van vandaag staat mij alleen bij dat ik hortend en stotend iets aan haar heb verteld. Haar reactie was overigens niet veel beter. Ze reageerde (afwisselend) niet, vaag en ook klunzig. Maar de boodschap kwam over. Na die dag veranderde alles. Opeens begon ze me te ontwijken en negeren. En ik deed wat elke onzekere 24-jarige knul in mijn situatie zou doen: ik negeerde haar terug.
 

Echte held

Uiteindelijk heb ik onze vriendschap “uitgemaakt”. Niet direct, met praten of zo. Nee, als een echte held: met een brief. Op haar verjaardag nota bene. Ik wilde haar uitleggen waarom ik niet kwam. Alsof ze dat niet begreep. Tact is nooit mijn sterkste kant geweest. 
Een vriendschap met een vriend verwatert. Een vriendschap met een vrouw maak je uit. Bij een vrouw wil je niet altijd het maatje zijn, maar ook wel eens de geile man. Komt niet van Het Goede Doel, maar van Veldhuis en Kemper. Zij zullen ook wel uit ervaring spreken. Ik moet liedjesschrijver worden.
 
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.




Foto: Tonko



Geen opmerkingen:

Een reactie posten