zaterdag 29 september 2012

30. COLUMN GELOOF, DOODGESCHOTEN JAGER, WIE HET ZWAARD GRIJPT ZAL DOOR HET ZWAARD VERGAAN, JEZUS, JUDAS, PETRUS, OUDE EN NIEUWE TESTAMENT, ACTUALITEIT: Eigen schuld, dikke bult gedachte

ONDERWERP: ACTUALITEIT - CHRISTENDOM


Jager doodgeschoten

Vorige week gelezen: “In Drenthe is gisteravond een jager doodgeschoten door een collega-jager.” De man zag de ander vermoedelijk aan voor een dier (is te hopen althans). Drievoudig Tourwinnaar Greg Lemond had in 1987 wat dat betreft meer geluk: zijn zwager kon minder goed mikken. Het jachtongeluk kostte hem bijna twee jaar van zijn carrière, waarna hij in 1989 terugkwam om meteen opnieuw de Tour te winnen.
 

Keer uw zwaard weder in zijne plaats

Hoe triest ook voor de nabestaanden van de betreffende jager is het eerste wat mij altijd te binnen schiet (!) bij dit soort incidenten een bekende uitspraak uit de bijbel: wie het zwaard (lees: wapen) grijpt, zal door het zwaard vergaan.
Officieel staat het er zo (Matheüs 26:52): "Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijne plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.” Dit zei Jezus op het moment dat hij in de hof van Getsemane werd opgepakt na het verraad van Judas en zijn discipel Petrus met een zwaard het oor van een slaaf van de hogepriester afhakte. Jezus genas het oor en sprak toen deze beroemde woorden. 
 

Cursusje angermanagement

Verder doet het incident me denken aan mijn, jammer genoeg iets minder bekende, uitspraak: “Daar waar geen vuurwapens zijn, wordt niemand doodgeschoten.” (zie column 21)
Ik mag dan wel geen christen zijn, maar dat neemt niet weg dat ik me behoorlijk kan vinden in de normen en waarden van Jezus in het Nieuwe Testament. Wat ik overigens niet kan zeggen van het Oude Testament. Is de God van het Nieuwe Testament goed, vredig en vergevingsgezind; in het Oude Testament is Hij vooral boos, gewelddadig en wraakzuchtig tot aan het sadistische toe.
Wat meteen ook (mede) aangeeft waarom ik nooit christen zal worden. In mijn ogen kan geen enkel verstandig mens met goed gevolg de stelling verdedigen dat de God uit het Oude Testament en de God uit het Nieuwe Testament een en dezelfde “persoon” zijn. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Tenzij we met z’n allen accepteren dat God ingezien heeft dat het echt niet zo langer kon en Hij nu eindelijk maar eens moest gaan veranderen. En misschien dat hij dat dan vervolgens heeft gedaan door tussen het Oude en Nieuwe Testament een cursusje “anger management” te volgen. Waardoor Hij zichzelf inmiddels ook betrapt op een “Eigen schuld, dikke bult” gedachte bij het aanhoren van dergelijke jachtongelukjes.

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


Foto: Tonko
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten