vrijdag 11 januari 2013

63. COLUMN JEZELF MOOIER VOORDOEN: Een knaljaar



JE MOOIER VOORDOEN DAN JE BENT - FACEBOOK - FILOSOFIE


Zelfmoorden, pestgedrag en zoveelste schietdrama

Geruchtmakende zelfmoorden door pestgedrag, een vijftienjarig meisje dat in Pakistan door een Talibanstrijder door het hoofd wordt geschoten omdat ze opkomt voor het recht op onderwijs voor meisjes, het zoveelste schietdrama in de Verenigde Staten met 27 doden waaronder twintig kinderen, een paar groepsverkrachtingen in India met zelfmoord en moord als eindresultaat; wees gerust, dit is niet het zoveelste jaaroverzicht van het “knaljaar” 2012. Deze gebeurtenissen vonden slechts plaats in de laatste drie maanden. 
 

Cynischer geworden

Ik vraag me wel eens af of ik door het regelmatig schrijven van columns en het daarvoor extra volgen van de actualiteit cynischer geworden ben of dat dit gewoon bij mij hoort als denker en filosofisch ingesteld persoon. Laat ik het voor het gemak maar op een combinatie van beide houden.
Wel durf ik de stelling te verdedigen dat hoe meer je na- en doordenkt over de wereld hoe cynischer je wordt. Op zich al een cynische stelling natuurlijk, maar ik heb daar zo mijn eigen theorie over. Voor mijn overtuiging dat hoe oppervlakkiger je naar de wereld kijkt, hoe mooier de wereld zal zijn én vica versa, heb ik een eenvoudige verklaring. 
Een gemiddeld mens zal altijd meer zijn slechte kanten verbergen dan zijn goede. Eenvoudigweg omdat hij wil worden geaccepteerd door zijn omgeving en de kans daarop gelukkig nog altijd groter is bij het vertonen van positief gedrag dan van negatief gedrag. Wat behalve een goed argument kan zijn voor het bestaan van een objectief goed en kwaad (zeg maar een soort natuurwet), ook wellicht mijn minst cynische opmerking van mijn betoog is.
 

Facebook

In onze huidige maatschappij doen we ons allemaal, vanuit een soort zelfbescherming en Darwinistische overlevingsdrang, in meer of mindere mate mooier voor dan we zijn. Facebook is daar een goed voorbeeld van.
Hoe uitzichtloos mijn echte leven ook zou mogen zijn, ik heb altijd nog de geruststellende gedachte dat ik mijn mooie leven op Facebook kan blijven voortzetten met behulp van gezellige teksten en mijn al dan niet gephotoshopte foto’s.
De Facebookpagina van Sylvie van der Vaart, of Sylvie Meis moet ik nu natuurlijk zeggen, zal er tot voor kort ongetwijfeld ook oogverblindend hebben uitgezien. Misschien schreef ze daarop wel precies hetzelfde als in haar column, namelijk dat 2012 voor haar en haar gezin een knaljaar is geweest en ze met elkaar hebben geproost op 2013, “het jaar waarin we echt kunnen gaan genieten.”
Helaas voor haar weten we inmiddels allemaal dat de waarheid rondom het gezinnetje Van der Vaart wat minder rooskleurig was en het bij hen in 2012 inderdaad flink heeft geknald, met een rechtse directe van Rafael als klap op de vuurpijl op Oudejaarsavond en een scheiding tot gevolg “om in 2013 van te gaan genieten”.
 

Lance Armstrong en Bram Moszkowicz

Veel dingen in het leven zijn niet zo mooi als ze lijken. Oppervlakkig aan de buitenkant is er niets aan de hand, maar wie eenmaal begint met doordenken, -vragen, graven en onderzoeken zal steeds meer stuiten op de minder mooie kanten van het leven.
Dan blijken er opeens redenen te zijn waarom een Lance Armstrong na zijn genezing van kanker ineens zo hard kon fietsen of een Bram Moszkowicz het zo goed kon vinden met zijn criminele cliënten of bepaalde priesters zo extreem aardig deden tegen kinderen.
 

Yin en Yang

Om niet in mineur af te sluiten, constateer ik dat er aan negatieve gebeurtenissen ook positieve kanten kunnen zitten. Neem als voorbeeld de brutale groepsverkrachting in India. Ondanks de negatieve feiten dat groepsverkrachtingen al lang schering en inslag zijn in India en niemand de naakt op straat gegooide verkrachte vrouw en haar vriend hielp toen ze om hulp smeekten, is het positieve nieuws dat voor veel Indiërs dit incident de druppel vormde om eindelijk te gaan demonstreren tegen de autoriteiten die niets doen voor de veiligheid van vrouwen.

Waar goed is, is kwaad, maar gelukkig geldt het omgekeerde ook. Geen cynisme, maar Yin en Yang die elkaar in evenwicht houden.

Ik denk dat ik mijn facebookpagina maar weer eens ga oppimpen.
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
Foto: Tonko
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten