zondag 28 april 2013

81. COLUMN GEVANGENIS BALTIMORE (VERENIGDE STATEN), BENDELEIDER TAVON WHITE, VOORTZETTEN CRIMINELE PRAKTIJKEN IN GEVANGENIS, GOEDE BETROUWBARE INTEGERE MENSEN ZIJN SCHAARS, ACTUALITEIT: Hoe moeilijk kan het nou zijn om een goed draaiende gevangenis op te zetten?

GEVANGENISSEN VS - CORRUPTIE - AFPERSING EN SMOKKEL

 

Volstrekt normaal

In een gevangenis in Baltimore in de Verenigde Staten heeft bendeleider Tavon White vier bewakers zwanger gemaakt. Zeker dertien vrouwelijke cipiers sliepen met bendeleden en hielpen hen met het naar binnen smokkelen van mobieltjes en drugs. White verklaarde dat er in deze gevangenis niets zonder zijn toestemming gebeurde en dat hij er 16.000 dollar per maand verdiende aan afpersing en smokkel.
Niet voor niets gaat dit om een klein berichtje, want je hoeft maar een willekeurige Amerikaanse gevangenisfilm te zien om te weten dat het in de Verenigde Staten, net als in veel andere landen, volstrekt normaal is dat gevangenen hun criminele praktijken ook binnen de gevangenispoorten voortzetten.
 

Het zal wel weer aan mij liggen

Het komt in mijn leven nogal vaak voor dat ik me een klein jongetje voel dat met grote naïviteit de wereld aanschouwt en zich enorm verbaast over allerlei bizarre zaken die algemeen geaccepteerd lijken te zijn. Het zal wel weer aan mij liggen, denk ik dan.
Noem me simpel, maar ik dacht dus dat gevangenissen bedoeld waren om boeven in op te sluiten met als doel ervoor te zorgen dat ze met onmiddellijke ingang stoppen met hun misdadige praktijken en te voorkomen dat ze nog meer slachtoffers maken.
Maar wellicht heb ik iets gemist en bestaat er een regel die luidt dat dat alleen geldt voor buiten de gevangenis en mogen de boeven binnen gewoon door gaan met hun criminele activiteiten zo lang als ze het maar niet te bont maken of zoiets.
Behalve genoemd doel kun je met een penitentiaire inrichting natuurlijk ook hét ultieme doel nastreven: van de gevangenen betere mensen maken. Maar wellicht is deze ambitie te utopisch, al zullen in mijn Utopia überhaupt geen gevangenissen bestaan.
De directeur van de gevangenis in Baltimore kan in elk geval concluderen dat genoemde doelen voor hem iets te hoog gegrepen waren. Als mijn gevangenen in mijn gevangenis hun tijd zouden doorbrengen met het verrichten van criminele activiteiten en het bezwangeren van cipiers zou ik toch wel een beetje aan mezelf gaan twijfelen en een omscholingscursus overwegen.
 

A piece of cake

Ik vraag me serieus af hoe moeilijk het nou kan zijn om een goed draaiende gevangenis op te zetten.
Je hebt nodig: een gebouw, een groep criminelen, een stel bewakers en een lijst met gevangenisregels waar iedereen zich aan dient te houden.
De eerste regel luidt dat als een gevangene binnenkomt hij zijn spullen inlevert en hij gedurende zijn verblijf - op wat kleren en onschuldige gebruiksgoederen na - geen bezit meer zal hebben. Een beetje overbodig te vermelden dat dit dus inhoudt dat bijvoorbeeld sigaretten, drank, drugs, wapens en geld streng verboden zijn. De gevangenis moet tenslotte geen plek worden waar een crimineel zich thuis waant, want dan schiet het zijn doel voorbij.
Als je vergelijkbare strenge regels hanteert naar de bezoekers toe door ze grondig te fouilleren of, veel beter, alleen contact met een glazen tussenwand ertussen toe te staan dan is er nog steeds niets aan het handje. Selecteer je "last but NOT LEAST" nog goed personeel dat er streng op toeziet dat de regels worden nageleefd dan heb je volgens mij een uitstekend lopende gevangenis: a piece of cake!
 

Betrouwbare en integere mensen liggen niet voor het oprapen

Toch gaat het ergens in dit proces gigantisch mis en ieder weldenkend mens weet wel waar dat aan ligt: het eigen personeel.
Dat je gevangenen en hun bezoek niet kunt vertrouwen, spreekt voor zich. Maar zo lang als je goed, betrouwbaar personeel hebt dat behalve de gedetineerden ook de regels streng bewaakt, is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Uit het gegeven dat binnen bepaalde gevangenissen door de gedetineerden criminele activiteiten worden uitgevoerd zijn mijns inziens twee conclusies mogelijk: óf goed personeel is moeilijk te krijgen óf goede mensen in het algemeen zijn gewoon (te) schaars.
Hopelijk blijkt het oplossen van het probleem in Baltimore slechts een kwestie te zijn van het verbeteren van het wervingsbeleid. Misschien draaide het allemaal wel om een paar vervelende misverstanden tussen de uitzendbureaus en de aangemelde kandidaten en kon men pas achteraf concluderen dat de kandidaten weliswaar prima voldeden aan functie-eisen als “heeft affiniteit met het gevangeniswezen” en “kan goed met gedetineerden communiceren”, maar bleken ze gewoon wat ongelukkig geformuleerd en geïnterpreteerd.
Waar ik echter meer bang voor ben, is dat betrouwbare en integere mensen simpelweg niet voor het oprapen liggen. Was het leven maar zo overzichtelijk dat alle bad guys in de gevangenissen zitten en je de cipiers kunt werven uit de resterende good guys buiten. Maar helaas zijn er nog altijd veel meer bad guys buiten dan binnen en komt corruptie op alle niveaus voor. Vraag maar aan Bram Moszkowicz, die ik trouwens ook als cipier voor geen (contant) geld zou vertrouwen.

Ik denk dat ik maar eens lekker ga wegdromen bij een Pippi Langkous-DVD. “Waren alle criminelen maar zoals de boeven van Pippi”, zeg ik altijd tegen mijn kinderen.
 
Boeven: “Je hebt er toch niets op tegen als we je koffer met goudstukken meenemen hè?”
Pippi: “O nee hoor, helemaal niet. En jullie hebben er toch niets op tegen dat ik ‘m weer terugneem hè?”


Geweldig!
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 


Pippi Langkous en de boeven (foto: internet)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten