donderdag 31 oktober 2013

100. HONDERDSTE COLUMN: TOP TIEN FAVORIETE COLUMNS EN OPROEP AAN LEZERS OM TE REAGEREN!

100e COLUMN - TOP TIEN COLUMNS - OPROEP TOT REACTIES

 
Honderdste column, complimenten en
Mijn honderdste column wil ik niet onopgemerkt voorbij laten gaan. 
Ten eerste grijp ik deze gelegenheid aan om te vertellen wat ik zelf mijn favoriete tien columns tot nu toe vind.
Ten tweede zou ik het erg op prijs stellen als ik van jullie wat reacties krijg over mijn columns.
Natuurlijk zijn complimenten zeer welkom, maar hetzelfde geldt voor op- of aanmerkingen. Niet dat ik als eigenwijze columnist (column 4) me hier ook maar iets van zal aantrekken uiteraard (:-), maar het cliché dat je van kritiek veel kunt leren zou geen cliché zijn als er niet een kern van waarheid in zat. Dus schroom niet en reageer!

Zelfkritiek

Om qua kritiek alvast flauw wat gras onder jullie voeten weg te maaien, brengt mijn zelfkritiek me tot twee goede voornemens: meer kortere columns en meer humor.
Ik weet dat veel van mijn columns nogal lang zijn en dat heeft twee redenen. De eerste is, gek genoeg, tijdgebrek/te laat begonnen etc.: “Deze brief is nogal lang uitgevallen omdat ik geen tijd had om hem korter te maken.” (Franse filosoof Blaise Pascal 1623-1662). Alle columns die ik plaats, heb ik al ingekort. Maar als ik meer tijd zou hebben en nemen, kan er nog wel meer van af. De tweede reden is een hele andere. Soms ontkom ik voor mijn gevoel gewoon niet aan een lange(re) column, omdat ik vind dat ik geen gemiddelde columns schrijf. Hoofddoel van mijn columns is om jullie aan het denken te zetten, maar daarbij hoop ik ook dat jullie er en passant nog wat van opsteken. Ik leer er zelf ook van, omdat ik niet zomaar links en rechts wat ongenuanceerde uitgesproken meningen wens te spuien. Wat ik zeg en beweer moet goed onderbouwd zijn vind ik, waardoor het onontkoombaar is dat ik regelmatig zaken ga uitzoeken en deze ook in mijn column vermeld. Nadeel is dat ik hierdoor soms moeite heb om bepaalde passages weg te laten of in te korten, omdat ik vind dat dat ten koste gaat van de essentie van mijn verhaal.
Interessant detail is dat ik kan zien dat mijn kortere columns over het algemeen het minst gelezen worden. Wat er hopelijk op wijst dat mijn lange(re) columns toch meer aanspreken. Mijn kortste column is bijvoorbeeld vrij weinig gelezen, terwijl ik ‘m persoonlijk wel kon waarderen omdat het je toch aan het denken zet: “Een Kerstoverpeinzing” (58).
Juist omdat ik met mijn columns de intentie heb om meer te brengen dan alleen maar een leuk kort stukje waar je om moet glimlachen, kom ik op mijn tweede zelfkritiekpunt: te weinig humor. Mijn humor beschouw ik als een sterk punt (zie ook column 19), maar ik merk dat als ik serieuze onderwerpen wil “behandelen” het niet altijd makkelijk is om deze erin te verwerken omdat het dan misplaatst is. Toch neem ik me voor om tussendoor wat meer ruimte te gaan maken voor kortere columns waarin ik meer mijn humor kwijt kan dan tot nu toe is gebeurd.
Een ander voornemen van me is om weer wat meer columns te gaan schrijven over mijn privéleven. Ondanks dat ik besef dat die veel minder gelezen worden dan mijn columns over actuele onderwerpen. De top drie van mijn best gelezen columns betreffen niet voor niets actuele onderwerpen: Ruben en Julian (86), Gerard Spong (87) en IDFA Rawer (49). Verder scoren bijvoorbeeld goed mijn columns over Selectief Mutisme (16), Divorce (82), HSP (18), Onschendbaarheid (6), Wapenbeleid VS (21) en Zwarte Piet (99).
Mijn voornemen om meer over mijn privéleven te gaan schrijven is logisch als je bedenkt dat dat mijn belangrijkste uitgangspunt was om dit weblog te beginnen. De bekende menselijke behoefte om iets voor te stellen, iets na te laten en herinnerd te worden, zit kennelijk ook in mij. Leuk straks voor mijn kinderen was mijn eerste gedachte toen ik het plan opvatte om columns te gaan schrijven. Dan kunnen ze later, als ik er bijvoorbeeld niet meer ben, nog eens lezen wie hun vader precies was, wat hem bezighield in het leven en wat zijn ideeën, gedachten en normen en waarden waren. Ik kan me voorstellen dat dan de columns waarin ze zelf voorkomen het leukst zijn om terug te lezen. Wel fascinerend trouwens die menselijke angst om vergeten te worden. Grote onzin uiteraard, want daar hoef ik helemaal niet bang voor te zijn. Dat gebeurt toch wel. Tenzij je Albert Einstein of Adolf Hitler heet(te). Al zou de een wat sneller vergeten mogen worden dan de ander.

Mijn persoonlijke top tien
 
Wat ik het meest opvallend vind als ik mijn columns teruglees, is dat ik gelukkig constateer dat ik over het algemeen erg tevreden ben. Het opvallende hieraan is dat de mensen die mij goed kennen, mij nou niet bepaald zullen omschrijven als iemand die snel tevreden met zichzelf is. Integendeel zelfs. Dit sluit in elk geval mooi aan op wat ik al vermoedde en hoopte bevestigd te krijgen over mezelf, namelijk dat ik echt een type voor een columnist ben: ik heb uitgesproken meningen, ik ben breed geïnteresseerd, ik kan hopelijk aardig schrijven en ik heb humor. Omdat daar nog het niet onbelangrijke gegeven bijkomt dat ik het leuk vind om de columns te schrijven, denk ik maar dat ik er voorlopig nog even mee doorga.
Hoewel ik sommige van mijn columns niet bijzonder vind, heb ik bij de meeste toch het prettige gevoel dat ik tijdens het lezen denk van: ja verdomd, dat klopt helemaal. Ook dat maakt mij natuurlijk een geschikte columnist: ik denk niet alleen dat ik altijd gelijk heb, maar het klopt ook nog… (zie ook column 4 het E-woord - eigenwijs)

Ik vind het heel moeilijk om uit mijn columns er tien te kiezen waar ik het meest tevreden over ben, maar ik heb een poging gedaan. Hierbij heb ik rekening proberen te houden met de lengte van de columns door met name wat kortere columns in de top tien te zetten. De volgorde beschouw ik overigens als willekeurig, al heb ik wel nummer 16 niet voor niets op 1 gezet.

1. Column 16 Geen zin om te praten (selectief mutisme)
Toen ik dit weblog begon, wist ik meteen dat ik daarin iets zou gaan schrijven over het selectief mutisme van mijn tweede zoon. Het blijft een leuk verhaal voor op feesten en recepties (voor het geval ik ooit mocht besluiten om daar een keer heen te gaan), maar mijn zoon wil er absoluut niet meer aan herinnerd worden – of over praten! - dus hij zal niet blij zijn met deze nummer 1 notering.

2. Column 10 Logica van likmevestje (tenenkrommende woorden deel 2: verjaring)
Ik geef toe dat ik dat gevoel vaker heb, maar zeker bij het lezen van deze column denk ik maar één ding: ik heb helemaal gelijk. Hetzelfde geldt overigens voor deel 2 van tenenkrommende woorden: column 6 (onschendbaarheid). Onlangs moest ik hier weer aan denken met dat incident rondom die sukkel van een Russische diplomaat die maar bleef hameren op zijn diplomatieke onschendbaarheid. Walgelijk!

3. Column 12 Olifanten knallen (hypocrisie)
Deze column is niet zoveel gelezen, maar ik vind ‘m zelf één van mijn grappigst geschreven columns. Ook “grappig” (?) maar dan meer vanwege de verhalen erin, is column 73 Fictie of waar?(Chimpanzee) die ook over dieren gaat.

4. Column 77 Duivelse meisjes (Malala Yousafzai)
Ondanks dat de meeste columns van mij gaan over zaken waar ik me over opwind (en dat bij deze column ook speelt) en ondanks dat ik niet snel mensen bewonder (zie ook column 7), beschouw ik Malala wel als een echte held en alleen daarom mag zij in mijn top tien niet ontbreken. Nog een (anti)held van me is Sixto Rodriguez waar ik twee columns later over schrijf: column 79 Lang leve de anti-helden! (Searching for Sugar Man)

5. Column 11 Wie de goden beminnen (de dood)
Samen met column 35 (Yin-Yang relatie) is dit wel mijn ontroerendste column over de dood. Ik houd niet van taboes en dus zal ik over onderwerpen als de dood en zelfmoord altijd blijven schrijven omdat het me fascineert. Zie ook mijn droevige column 45 Ik houd niet van taboes (Pesten en zelfmoord).

6. Column 84 Schiet mij maar lek (wapenbeleid VS)
Wie mijn columns trouw leest, weet hoe kritisch ik de Verenigde Staten volg. Bijvoorbeeld op het gebied van het wapenbeleid daar. Wie meer columns erover (terug) wil lezen, kan kijken naar 21, 55, 64 en 83. Of druk gewoon op het label “Wapenbeleid VS” op mijn weblog.

7. Column 2 Net een wijf! (vriendschap)
Samen met column 5 Liedjesschrijver vind ik dit mijn beste column over vriendschap. Het zal zeker niet mijn laatste hierover zijn, net als dat ik over het persoonlijke onderwerp scheiden (82) ook nog wel eens verwacht iets te gaan schrijven.   

8. Columns 42, 43 en 44 (drieluik) Is God goed? (Filosofie - bewijs voor bestaan God)
Ik ben zeer geïnteresseerd in filosofie en wie mijn columns volgt, kan een filosofische draad zien lopen tussen alle onderwerpen die aan bod komen. Heerlijk vond ik het om mijn gedachten over dit onderwerp in dit drieluik op papier te zetten. Verder beschouw ik columns 51 Toeval bestaat (IDFA Wrong Time Wrong Place) en 61 Heb uw naaste lief (Paus Benedictus XVI) als mijn beste filosofische columns. Over mijn tweeluik over spiritualiteit ben ik trouwens ook tevreden: column 39 en 40 Mediteren I en II. Jaren geleden heb ik me ooit ingeschreven op een spirituele datingsite. Vooral omdat het gratis was en ze zich onderscheiden van andere datingsites door enorm uitgebreide profielen met veel info. Ik heb er nooit iets mee gedaan en wie zich afvraagt waarom ik hoogstwaarschijnlijk nooit zal eindigen met een spirituele vrouw, moet deze columns maar lezen.

9. Column 57 Get over it! (Paus Benedictus XVI)
Over de paus gesproken: ik heb daar wel meer columns over geschreven, zie verder ook 70 en 76. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de huidige paus een enorme verbetering vind ten opzichte van de vorige, dus misschien schrijf ik nog een keer een optimistische column hierover.

10. Column 3 Gezocht wielrenner met ballen (wielrennen – Alberto Contador)
“Last but not least” mag in mijn top tien natuurlijk niet het onderwerp ontbreken waar ik veel columns aan heb gewijd (24, 34, 38, 59, 65, en 67) omdat het in het afgelopen jaar veel in het nieuws was: wielrennen en doping. Ik kies hier bewust voor mijn eerste column over dit onderwerp, omdat Lance Armstrong toen nog niet was gepakt maar ik wel alle ellende voelde aankomen.

Voor wie mijn columns met plezier leest en volgt: bedankt en ik hoop dat je dat blijft doen! En misschien dat je uit waardering wat reclame voor me in je omgeving zou kunnen maken. Ik heb weliswaar een Facebook-pagina maar daar is ook alles mee gezegd. Voor het echt verspreiden van mijn columns kan ik alle hulp gebruiken.

Reacties welkom!


Tonko

 

4 opmerkingen:

  1. Als ik jou was zou ik mij niet al te druk maken om de lengte van je columns. Ik als vaste lezer van jouw blog stoor mij geenszins aan de lengte van het geschreven. Als je in staat bent om zaken op zo'n manier weg te zetten zoals jij dat doet, kan een column simpelweg niet te lang zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: "Ik heb toch zo'n geweldig boek gelezen, jammer dat het zo dik was." Nu weet ik wel dat een blog geen boek is en dat op internet tegenwoordig alles kort en snel moet zijn, maar juist degenen die aan dat keurslijf weten te ontsnappen verdienen mijn waardering. Dus ik zou zeggen: pieker niet teveel over lengte of humor, maar blijf schrijven zoals je schrijft: vanuit je hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog altijd lees ik met plezier jouw columns, vaak erg scherp, en het mooie is dat je vaak je huiswerk hebt gedaan i.p.v. emotioneel zomaar wat roepen.
    Op naar de 200!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hoe je vanuit liefde voor de waarheid niets voor waar aanneemt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal eens met Bas, lengte maakt niet uit als het interessant of boeiend is. Ik lees je columns altijd met plezier en interesse. Vooral de persoonlijke columns en de columns met humor/zelfrelativering/cynisme vind ik super. Maar zelfs ook de columns over wielrennen (een onderwerp dat me normaal gesproken TOTAAL niet interesseert, haha!) lees ik graag.
    De pure filosofie columns gaan mij wat te diep, maar zo heeft ieder z'n persoonlijke voorkeuren. Ik kijk altijd uit naar je volgende column!
    Met zo'n mooie portfolio is het vast mogelijk om ook columns te mogen schrijven in een krant of tijdschrift of een internet-medium. Wat je vanuit passie doet is goed!

    BeantwoordenVerwijderen