vrijdag 13 november 2015

219. COLUMN AUTOBOM BREDA, AFREKENINGEN CRIMINEEL CIRCUIT, WRAAK, GOED EN KWAAD, SERIE (MOORDENAAR) DEXTER, FILM KICK-ASS, ACTUALITEIT: Boef of held?

ONDERWERPEN: AUTOBOM BREDA -  BOEF OF HELD - DEXTER

 

Afrekening binnen het criminele circuit

Is het op het gebied van liquidaties in de onderwereld de laatste tijd relatief rustig in Amsterdam ontploft er nu opeens een autobom in Breda. Behalve zijn auto kostte de explosie de 63-jarige eigenaar in elk geval een aantal ledematen.
Ondanks dat het op dit moment nog onbekend is wat de precieze toedracht van het incident is, zal ik niet de enige zijn die geneigd is te denken aan een afrekening binnen het criminele circuit. Eerlijk gezegd hoop ik daar ook op, aangezien ik er niet aan moet denken dat de autobom in elkaar is geflanst en geplaatst door een “normale” (?) burger.
Ook zal ik niet de enige zijn die zichzelf bij het horen van nieuws over afrekeningen in de onderwereld betrapt op gedachten als “mooi, laten die lui elkaar maar lekker afmaken”.
 

Seriemoordenaar Dexter

Natuurlijk is dat mijn gevoel die praat, maar gelukkig ga ik - zeker bij belangrijke zaken - liever af op mijn verstand omdat dat nu eenmaal, inderdaad, het verstandigst is.
Dus voordat er een misverstand ontstaat: ik ben tegen het doden van mensen, tegen de doodstraf en dus ook tegen doden uit wraak of (on)rechtvaardigheid. Gewoon omdat de wereld daar geen haar beter van wordt. In de wereld waarin ik wil leven, doden mensen elkaar niet. En als dat toch een keer gebeurt dan klink ik haast religieus door te stellen dat het dan niet aan mij is om over het leven en de dood van de dader te oordelen en beslissen.
Toch merk ik dat dit onderwerp tot interessante discussies kan leiden. Toevallig kijk ik de laatste tijd naar de serie Dexter. Voor wie de serie niet kent: Dexter is een seriemoordenaar die als bloedanalist bij de politie werkt.
Een belangrijke code die Dexter hanteert bij het selecteren van zijn slachtoffers is dat hij alleen mensen vermoordt die zelf ooit onschuldige mensen hebben vermoord en daarmee weg zijn gekomen. Hij pakt kortom alleen die bad guys die onterecht vrij rondlopen omdat ze om wat voor reden dan ook door de mazen van het juridische net zijn geglipt.   
Een interessant gegeven want maakt dat van Dexter nou een boef of een held? Mijn oudste zoon met zijn uitgesproken meningen (geen idee van wie hij dat heeft) twijfelde geen seconde: Dexter is een held. En hoezeer ik het daar ook verstandelijk gezien niet mee eens kan zijn, kan ik er aan de andere kant ook wel degelijk begrip voor opbrengen. Onder de liefhebbers van de serie is niet voor niets een veelgehoorde uitspraak dat het apart is om te merken dat je je echt inleeft in de persoon Dexter en je oprecht empathie en sympathie voor deze seriemoordenaar kunt voelen.
 

Wraak in film opwindend, wraak in echte leven destructief

Stel je nu eens voor dat er in het echte leven een Dexter zou rondlopen die als mysterieuze seriemoordenaar het recht in eigen handen zou nemen door vrij rondlopende zware criminelen om te brengen. Hoe zou die door de media en de mensen worden ontvangen: als schurk of held? Of stel je eens voor dat er in Syrië verhalen opduiken over een geheimzinnige seriemoordenaar die links en rechts individuele I.S.-strijders onthoofdt als straf voor hun misdaden. Hoe zouden wij dat vinden?
Ik denk dat veel mensen dezelfde opwindende emoties zouden voelen als die ik voel bij het kijken naar het elfjarige meisje Hit Girl dat tientallen gangsters doodschiet omdat die haar vader Big Daddy en haar collega superhero Kick-Ass te pakken hebben genomen (zie film Kick-Ass). Maar wederom hoor ik in mijn hoofd mijn verstand heel verstandig tegen me zeggen dat waar wraak in een film heel opwindend kan zijn, wraak in het echte leven juist vooral destructief is.
Gevoel tegenover verstand, goed tegenover kwaad, het ligt allemaal niet zo zwart-wit als je in eerste instantie denkt. Ik vraag me af wie van ons allemaal er een voorstander van zou zijn als alle Dexters in deze wereld alle bad guys - met of zonder hulp van autobommen - zouden ombrengen.

Mijn oudste zoon zou het wel weten. Maar op zijn leeftijd dacht ik er net zo over. Gelukkig ben ik inmiddels ouder en verstandiger geworden. Tenminste dat hoop ik. En waarschijnlijk zal mijn zoon hierin ook nog wel veranderen. Of niet en word ik straks tegen wil en dank gedwongen dezelfde begeleidende rol in te gaan nemen als de vader van Dexter (moet je de serie voor kennen).
De laatste afleveringen van Dexter ga ik komende week bekijken. Ik hoop maar dat Dexter Morgan niet wordt gepakt.


Go Dexter go!

 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


 

1 opmerking:

  1. Ik denk dat er, zolang er mensen op aarde rondlopen, steeds moorden zullen worden gepleegd.
    Ik vind het dan beter dat schuldige mensen elkaar vermoorden dan dat onschuldige mensen het slachtoffer worden van de slechteriken.
    Natuurlijk zou ik ook liever hebben dat niemand elkaar nog vermoordt maar dat is een utopie...
    Maar misschien moet ik nog wat ouder worden en later mijn mening herzien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen